Krea

Her på siden kan du finde videoguides til Scan n’ Cut maskinerne og designprogrammet Brother Canvas Workspace. Du kan hoppe til de enkelte videoer og guides ved at klikke på overskrifterne herunder.

Scan n’ Cut:

Tekstilfolie
Vinylfolie

Brother Canvas Workspace

Skoletube programmer

Inspiration

Yderligere hjælp

Du kan se supplerende videoer på Brothers egen Youtube-kanal, som du finder link til her. De bruger ikke præcis den maskine, vi har, men principperne er de samme. Brug dog fortrinsvist guiderne her på siden.

OBS! Hvis du bruger Brothers guider, skal du ikke indstille kniven på samme måde som dem. Ligeledes skal du heller ikke rode i maskinens indstillinger. De bruger nemlig andre typer folie end os.

Scan n’ Cut

Vi har to Scan n’ Cut maskiner. På disse kan du skære folie ud til fx t-shirts eller klistermærker til både indendørs og udendørs brug.

Hvis man bruger maskinerne forkert, er det nemt at ødelægge både dit produkt, men også maskinerne. Så hvis du ikke allerede har styr på det, er det vigtigt, at du følger nedenstående videoguides og vejledninger, eller spørger en, der har styr på det.

Maskinernes indstillinger er tilpasset hhv. t-shirt folien og vinylfolien. Brug derfor kun maskinerne til den type folie, som de er indstillet til. For en sikkerheds skyld bør du altid tjekke knivens længde før du skærer, men maskinernes øvrige indstillinger skal der ikke pilles ved (hastighed, tryk m.m.).

Knivens længde ved de forskellige typer folie:
  • Tekstilfolie (almindelig): 1,5
  • Tekstilfolie m. glimmer: ca. 2,2
  • Vinylfolie: Lige under 1,0

På maskinen, der er mærket ‘t-shirt folie’ er der et par blyantsstreger, der indikerer knivslængden for hhv. almindelig folie og glitterfolie.

Hvilken måtte, der skal bruges til hvad:
  • Tekstilfolie: Standard Mat (de andre må også gerne bruges)
  • Vinylfolie: Low tack adhesive mat (de ‘gamle’ måtter kan også bruges med den midlertidige lim)
Varmepressens indstillinger ved de forskellige typer t-shirt folie:
  • Almindelig: 140°C, 6 sekunder
  • Med glimmer: 150°C, 10 sekunder
  • Metalfarver: 140°C, 12 sekunder
  • RKR-logo: Se beskrivelse

Videoguides

Sådan laver du en almindelig t-shirt

Når du skal varme et logo på, tager du blot et logo i ønsket størrelse og farve og ligger på dit stykke tøj, og placerer på varmepressen.

Du skal dog ændre temperatur og tid på varmepressen. Den skal stå på fl. indstillinger:

• Temperatur: 155°C
  • Tid: 18 sekunder

Og så er det meget vigtigt, at du først piller folien af, når folien er helt kold. Ellers sidder det slet ikke fast.

Det kan være svært at få folien til at sidde fast, hvis man prøver ovenpå fx en syning på tøjet. Prøv derfor som udgangspunkt at placere logoet på en plan flade på tøjet (fx ryg eller bryst).

Sådan laver du en flerfarvet t-shirt

Sådan laver du farver i flere lag

Dette er heldigvis dejlig nemt. Du kan bruge alle slags t-shirt folie bortset fra glitterfolie i flere lag. Du varmer dem blot ovenpå hinanden og fjerner folien undervejs. Når du har alle de farver på, du vil have, varmer du igen med et stykke applikationstape ovenpå.

Sådan scanner du din egen tegning ind og bruger som motiv

Sådan arbejder du med vinyl

Sådan arbejder du med vinyl i flere farver

Brother Canvas Workspace

Brother Canvas Workspace er det program, som hører til Scan n’ Cut maskinerne. Her kan du designe dine egne motiver samt eksportere allerede eksisterende motiver til et USB, som du herefter kan skære. Hvis du har en nyere computer, skulle programmet gerne ligge der i forvejen.

Du skal dog stadig have en bruger for at benytte programmet. Du kan bruge disse login-oplysninger, hvis du ikke har din egen bruger:

Login ID: lcelev

Password: lcelev

Du kan downloade programmet ved at klikke på denne knap:

For at bruge programmet, skal du oprette en bruger. Du kommer til linket for oprettelse ved at trykke på denne knap:

Online version (hvis du ikke kan downloade)

Hvis du ikke har programmet liggende på din computer, kan du bruge en online version, som du kommer til ved at trykke på denne knap:

Login ID: lcelev

Password: lcelev

Videoguides

Motiv fra .svg-fil

Motiv fra eget billede